Saturday, February 16, 2019

Egy érdekes óra


Korábban már talán említettem, hogy felvett óráim elsősorban az óvodai és tanító képzéshez kapcsolódnak. Meg persze a preschool tanárok képzéséhez, ami Magyarországon lényegében nem létezik. Tehát a kurzusaim kérdésfelvetései erre koncentrálnak, pedagógiai szempontból. Ezen a héten volt egy nagyon érdekes és tanulságos órám, ahol nem csak az angol nyelvű csoport vett részt, hanem azok is akik az adott tárgyat spanyolul hallgatják. Így kb. 60-70 hallgató vett részt azon az órán amit most szeretnék bemutatni. Elsősorban az óra struktúrájára kívánok koncentrálni.

Az óra témája a tanár-szülő kapcsolattartása volt. Azon belül is az írásos kommunikációra koncentráltunk. A tanárnő az óra elején a téma elméleti megközelítését mutatta be, lendületesen és röviden. (Érdekesség, hogy majdnem minden kétszer hangzott el. Egyszer spanyolul majd angolul.) 

Ezt követően a gyakorlati feladatra tértünk rá. 4-5 fős csoportok alakultak, akiknek mind ugyan az volt a feladata. Adott a következő szituáció:
"Márk öt éves. A tanárja szeretne beszélni Márk szüleivel. Márk nagyon lázadó, nem tartja be a szabályokat. Mindig bajba keveredik társaival."

A csoportok írjanak levelet a szülőnek a tanár szerepéből. Belehelyezkedve ebbe a szituációba én is rájöttem arra, hogy nem is annyira egyszerű ez a feladat. A csoportomban próbáltunk olyan levelet írni, ami nem támadó, nem lesz tőle ideges a szülő. Nehéz ilyet írni, már ha egyáltalán lehetséges. Miután a csoportok nagyjából elkészültek, a következő négy fogalom mentén osztottuk meg gondolatainkat a levélírás tapasztalatairól:

Nehézség - Szókincs - Cél - Tartalom

Majd, ezután olvasták fel a csoportok a leveleiket. Vicces volt, mert a tanárnőnek pont van ilyen korú gyermeke. Így nem volt nehéz belehelyezkednie a szülő szerepbe. Felhívta az egyes levelek kapcsán a figyelmünket arra, hogy egy szülő hogyan reagálhatna. De kiemelt pozitívumokat is. Tetszett, hogy ezt követően nem írtunk közösen egy tökéletes levelet. Ez azt az érzést keltette bennem, hogy mind képesek vagyunk/leszünk rendesen kommunikálni a szülőkkel.


Az egész óra tanulsága a leendő tanítók számára az lehet, hogy körültekintően kell kommunikálni a szülőkkel. Továbbá, hogy nem a szülőket kell felelőssé tenni a gyerek viselkedéséért, hanem közösen kell keresni a megoldást. Az órát didaktikailag jól felépítettnek tartom, úgy láttam, hogy sok hallgató ténylegesen elgondolkodott a témán. Majd ha levelet/emailt írnak a szülőknek, akkor lehet eszükbe fog jutni ez az óra s a tanulság.

Köszönöm, hogy elolvastad!

Levente

No comments:

Post a Comment