Friday, March 15, 2019

"Non Hai Planeta B"

Azaz nincsen B terv, ha a Földet tönkretettük. Valahogy így lehet visszaadni a galego nyelven megadott címét annak a programnak, ahol ma vettem részt. Ebben a posztban erről, s az e mögött álló kezdeményezésről írok.

La Corunában nem találkoztam kokárdát viselő emberekkel, sem megemlékezéssel a magyar ünnep kapcsán. Erre számítottam is, nem lepett meg. De mivel egy hallgatótársam elhívott a Fridays For Future - Péntekek a Jövőért mozgalom által szervezett eseményre, nem maradtam program nélkül. Greta Thunberg tinédzser által elindított kezdeményezésnek a lényege, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozásra, annak következményeire. Illetve, hogy cselekvésre késztesse a Föld lakosait, saját maguk és gyermekeik érdekében. Március 15.-re világszerte több száz programon szerveztek programot. A kezdeményezés hivatalos honlapja itt érhető el: https://www.fridaysforfuture.org/  

Az "@FFFHungary" rákeresve könnyen megtaláljátok a kezdeményezés otthoni szervezetének oldalát. Ha lájkolja, követi valaki az oldalt, akkor bepillantást nyerhet abba, hogy világszerve megrendezik ezeket a programokat. Illetve a hazai eseményekről is értesül. Ők is szerveztek ma programot.

La Corunában

10:00-13:00 között 4 helyszínen szerveztek előadásokat, videóvetítést és beszélgetéseket. Én a város főterén lévő előadásokat hallgattam meg. Szám szerint négyet, melyből három galego nyelven, míg egy spanyolul hangzott el. Hallgatótársam, akinek hívására vettem részt - azonban gyakran segítségemre sietett és fordított ezt-azt. 

Volt egy előadó, akinek a cége itt Galíciában működik. Azzal foglalkoznak, hogy megújuló energiaforrásból termelnek áramot. A helyi háztartásoknak lehetősége van dönteni arról, hogy hagyományos energiát szeretnének használni, vagy inkább megújulót. Egy kérvény kitöltésével kérvényezhetik a váltást. Így nem kell a házakban, lakásokban átalakítani az elektromos hálózatot(vagy kiépíteni napelemes rendszert). Szerintem ez egy elég jó döntési lehetőség.

Két másik előadó a környezettudatos építkezésről beszélt, illetve az utólagosan használható környezetbarát átalakításokról. Nem kell itt nagy dolgokra gondolni. Körbeadtak például egy csapra szerelhető kis betétet, mely csökkenti a vízfogyasztást. Ugyanakkor hatékonyan lehet használni vele a csapokat. Elvileg. Majd otthon kipróbálom, bár a nevét sajnos nem tudom ennek az eszköznek.  

Ezután volt még egy előadás, de azon már nem voltam ott végig. Haza kellett mennem, mert nagyon éhes lettem. Így a 13:00-kor tartott demonstrációról is lemaradtam. Mikor eljöttem 12:00 körül, akkor már jó 40-50 ember is volt a téren az esemény kapcsán. Jó élmény volt az, hogy az előadók nyitottak voltak a párbeszédre. Sok belső gondolat és kétely hangzott el, így a résztvevők jobban körüljárták a témát. 

Következzen pár kép amit a programon készítettem:





Összességében örülök, hogy ott lehettem ezen a programon. Fontos kérdés a Föld jövője, többet kéne foglalkoznunk vele.

Környezettudatos Március 15.-ét kívánok,

Levente

No comments:

Post a Comment