Sunday, March 24, 2019

Misék La Corunában

Itt létem két hónapja alatt bőven volt lehetőségem arra, hogy bepillantást nyerjek a helyi római katolikus közösség életébe. Bár többnyire a vasárnapi misék alkalmával járok templomba, voltam már hétköznapi misén is egyszer. Meg persze turistaként is előfordulok néha egy-egy templomban. La Corunában központi részén - ahol élek és amerre járok - viszonylag elég sok templom áll. Így nehéz is a döntés, hogy éppen melyiket válasszam. Sok szerzetközösség él itt, tartanak fent iskolákat és templomokat. 

Megérkezésemkor voltam egy hétköznapi déli misén, a  San Xurxo templomban (Szerintem Szent György). Nagyon csodálkoztam, hogy 25 perces volt a mise, pedig volt benne prédikáció és énekek is. Azt gondoltam, hogy ez kivételes eset volt. De tévedtem, mert a Szent Pio és Szent Rókus templomban is - ahova legtöbbször megyek - 25 perces misék vannak, vasárnaponként is. Az az érdekes, hogy nincs hiányérzetem. Nem érzem azt, hogy ledarálná a pap a liturgiát. 

Ugyan ebben a templomban ért még egy új és érdekes tapasztalat. A pap az oltár mögött állva gitározott. Ő vezette az éneklést és kísérte hangszerrel. Ilyet még sosem láttam Magyarországon, de érdekes ötletnek tartom. (Nem kivételes alkalom volt, mert többször is ugyan az a pap kísérte zenével a misét.) Egyébként van orgona a templomokban, de még sose hallottam őket. Mindig gitáros közösségek, vagy éppen gitáros pap szolgáltatja a zenét.

Számomra szokatlan időpontokban is lehet misére menni itt. Otthon például a vasárnap 12:00-i időpont elég furcsán hangzik. Itt viszont gyakran járnak a hívők ebben az időpontban templomba. Ennek egyik oka lehet, hogy Spanyolországban az ebéd időpontja nem ugyan az mint hazánkban. Vasárnapi esti misékre is lehet menni, 19:00, 20:00-kor. Ilyen időpontokban otthon is lehet, de annyira talán nem látogatottak, mint amennyire itt.

Végül szólok arról is, hogy természetesen nem értek mindent a misékből. De jó nyelvtréningnek tartom az ottlétemet, egyfajta nyelvtanfolyamnak is felfogható.

Szép napot,

Levente

No comments:

Post a Comment